RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 13 Februari 2012 Hari : Isnin
Masa : 30 minit Kelas : Prasekolah Tunas
Subjek :
Bahasa Melayu
Tema : Haiwan
Sub
Tema : Haiwan Jinak
Standard
Kandungan : BM 1.1 Mendengar dengan penuh
perhatian
BM 2.1 Berinteraksi dengan mesra
BM 3.5 Membaca perkataan
KTI 2.1 Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi
PFK 1.1 Melakukan kemahiran motor halus
KTI 1.1 Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni
Standard
Pembelajaran : BM 1.1.5 Mendengar cerita serta memberi
respons
BM 2.1.2 Berinteraksi
secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan
BM 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang ada di
persekitaran
BM
3.5.2 Membatangkan dua suku kata terbuka dan tertutup untuk
menjadi perkataan dengan bimbingan
KTI 2.1.13 Menyanyi dengan gerakan
PFK 1.1.15 Menggunting menghasilkan satu bentuk
KTI 1.1.5 Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu
Hasil
Pembelajaran :
Selepas pengajaran murid-murid akan dapat :
1.
Domain
Kognitif
:
i.
Bercerita tentang pelbagai jenis haiwan
ii. Bercerita tentang haiwan jinak
iii. Menyatakan jenis-jenis bunyi haiwan jinak
2.
Domain Afektif :
i.
Menunjukkan sifat kasih sayang kepada haiwan peliharaan
3.
Domain
Psikomotor
:
i. Menyanyi sambil membuat pergerakan
secara kreatif
ii.
Mewarna dan menggunting gambar dengan cara yang betul
ABM : Carta gambar, kad
gambar, kad perkataan, lembaran kerja, gunting, gam, manilakad, salotip, pensil warna, getah
Pengisian
Kurikulum :
i.
Ilmu :
Kemahiran berinteraksi dengan orang lain
ii.
Nilai :
Menghargai, menghormati, bekerjasama, rajin, berdisiplin
iii.
Elemen Merentas Kurikulum :
a) Kreatiif & Inovatif : menyoal dan
mencari jawapan, membuat perkaitan dan melihat hubung kait, menjangka apa yang
akan berlaku, membuat spekulasi tentang kemungkinan, meneroka idea, berfikir
secara literal, dan sentiasa membuat refleksi secara kritikal tentang idea,
tindakan dan hasil.
b)
Teknologi : Penguasaan dalam bidang ICT
Kemahiran : Berfikir, komunikasi, mencari maklumat.
Strategi : Soal jawab,
penerangan, Perbincangan, persembahan dan
Penilaian.
Pengetahuan
Sedia Ada : Boleh menceritakan tentang jenis-jenis
haiwan dan menyatakan
bunyi-bunyi haiwan
yang biasa didengari di persekitaran.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PRASEKOLAH ( RPH )
|
||||
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
induksi
(7
minit)
Perkembangan
Aktiviti
1
(10
minit)
Aktiviti
2
(8
minit)
|
Soal jawab
Nyanyian dan gerakan
Kad perkataan
Membuat topeng haiwan |
-Guru bertanya kepada murid tentang pelbagai jenis haiwan
-
Guru menunjukkan carta gambar haiwan dan
menceritakan sedikit tentang jenis-jenis haiwan yang biasa dijumpai di
persekitaran.
-
Guru memperdengarkan rakaman bunyi-bunyi haiwan dan murid diminta untuk
meneka bunyi haiwan tersebut.
-Guru
mempamerkan senikata lagu haiwan kepada murid.
-Guru
memperdengarkan lagu haiwan jinak kepada murid dengan iringan muzik.
-Guru
mempamerkan kad gambar haiwan jinak dan meminta murid mencari gambar haiwan
jinak yang serupa di dalam senikata lagu.
-Guru
meminta murid cuba mengeja perkataan haiwan jinak tanpa melihat kad
perkataan.
-Guru
mempamerkan kad perkataan nama haiwan jinak kepada murid dan meminta murid
mengeja perkataan berdasarkan kad perkataan yang ditunjuki oleh guru.
-Guru
meminta murid membuat topeng haiwan.
-Guru membimbing murid menyiapkan topeng haiwan langkah demi langkah dengan teknik yang betul.
|
-Murid
menyebut nama-nama haiwan yang biasa dijumpai. Contohnya seperti
kucing, burung, ayam dan itik.
-Murid
mendengar dan memberi respon kepada gambar yang ditunjukkan
-Murid
meneka bunyi-bunyi haiwan jinak dengan betul.
-Murid
menyanyikan lagu haiwan jinak dengan gerakan secara kreatif.
-Murid
cuba mengeja perkataan haiwan jinak dengan bimbingan.
-Murid
mengeja perkataan nama haiwan jinak seperti kucing, ayam, burung dan itik.
-Murid
membuat topeng haiwan dengan kreatif dan cantik dengan bimbingan guru.
|
BBB
Carta
gambar
Kad
gambar
Laptop
Rakaman
bunyi-bunyi haiwan jinak
BBB
Laptop
Senikata lagu
Literasi:
Kemahiran
motor halus
Lembaran
kerja
BBB Manilakad Gam Gunting Pensil warna Getah Salotep |
Penutup
(5 minit)
|
Main Peranan
|
-Guru
mengimbas kembali pengajaran tentang haiwan jinak.
-Guru
meminta murid melakonkan watak-watak haiwan jinak dengan bimbingan guru.
|
-Murid-murid
memberi respon kepada soalan guru.
-
Murid-murid melakonkan watak-watak yang diberi dengan sempurna.
|
Pentas
Panggung boneka Topeng |
thanks forsharing
ReplyDeletewelcome..:)
ReplyDelete